Sprejemamo le naročene paciente. Prosimo, da se pred obiskom naročite na naši spletni strani. Hvala
  • Pokličite nas: 059-162-018
  • Kje smo: Erbežnikova 2, 1000 Ljubljana
  • Pon-pet: 7:30 - 16:00
  • Hormoni
  • by Aleš Koščak
  • 13 oktobra, 2017

    Veliko žensk občuti nihanje hormonov med menstruacijo. Mesečno perilo lahko razdelimo na več delov. Začne se z menstruacijo, sledi folikularna faza, ovulacija in lutealna faza. Vmes je značilno nihanje hormonov med menstruacijo z viški in padci, ki povzročajo pms, hormonsko neravnovesje in različne spremembe v počutju in izgledu.

    V diagnostičnem laboratoriju Medicare PLUS smo se junija lotili manjše študije pri kateri smo 2 preiskovankam in 1 preiskovancu merili hormone v slini in hormone v krvi. Kakšen vpliv ima testosteron v slini smo že predstavili, tu pa se oredotočimo na nihanje hormonov med menstruacijo in vpliv na razpoloženje pri eni izmed preiskovank.

    Nihanje hormonov med menstruacijo: 1. – 7. dan ciklusa – folikularna faza.

    Značilnosti folikularne faze in priprava na ovulacijo:

    Na začetku menstrualnega cikla se v možganih (v hipofizi) proizvaja folikel stimulirajoči hormon (FSH). To je hormon, ki je pomemben za reprodukcijo in razvoj jajčec pri ženskah. FSH spodbuja številne folikle (folikli vsebujejo nerazvita jajčeca), da se razvijejo in začnejo proizvajati hormon estrogen. Najnižja raven estrogena nastopi prvi dan menstruacije. Drugi dan pa estrogen že začne naraščati skupaj z rastjo foliklov.

    Kljub temu, da se hkrati začnejo razvijati številni folikli, običajno eden postane »dominanten« in jajčece v takem foliklu dozori. Istočasno pa naraščajoča količina estrogena zagotavlja, da se obloga v maternici s pomočjo hranilnih snovi in krvi debeli. To je zato, da bo imelo v primeru zanositve jajčece na voljo vse hranilne snovi in podporo, ki jo potrebuje za rast.

    V prvih 48 urah se običajno pojavijo tudi menstrualni krči. Če zrelo jajčece ni oplojeno, padec hormonov povzroči, da se maternična sluznica začne luščiti, posledica pa so menstrualni krči. Proti menstrualnim krčem lahko pomaga že 30–minutni kardiotrening, saj mišice dobijo dovolj kisika. Izločati pa se začnejo tudi endorfini, ki blažijo bolečine in sprožajo dobro počutje.

    Prehrana med folikularno fazo:

    V folikularni fazi je pomembno, da uživamo omega-3-maščobne kisline (losos, sardine, prehranska dopolnila) in vitamin E (najdemo ga v oljih in oreščkih). Zdrave maščobe in dodatek omega-3 dodatek spodbujajo zdravo ovulacijo, tvorbo potrebnih hormonov in uravnavajo nihanje hormonov med menstruacijo. V tem času ne pozabimo tudi na hrano bogato z magnezijem (špinača, neolupljene žitarice) ter cink (najpomembnejši vir cinka so beljakovine živalskega izvora in maščobe) s katerim zmanjšamo vplive menstrualnih krčev.

    Počutje:

    V nekaterih literaturah navajajo, da je to čas, ko ženske potrebujemo čas zase, sprostitev in razvajanje. Poveča se tudi ustvarjalnost. Za razliko od preteklih sedmih dni se počutimo mirnejše in bolj srečne. Za boljše počutje se lahko zahvalimo hipofizi, ki izloča FSH, ta pa poveča proizvodnjo estrogena. Organizem bo še vedno preplavljen z estrogenom, o progesteronu pa v tem obdobju še ni sledu. To pomeni, da bo stres na najnižji ravni, koncentracija pa odlična.

    Počutje pacientke:

    Pacientka je opravila eno mesečno testiranje spolnih hormonov iz krvi (določitev »vezanih« hormonov) in sline (določitev »prostih« hormonov). Sproti si je zapisovala svoje počutje. Vzorčenje krvi in sline je bilo opravljeno tekom menstrualnega ciklusa ob 10. uri dopoldne. Dolžina menstrualnega cikla pacientke je trajala 32 dni.

    Na začetku folikularne faze je značilen padec estradiola in progesterona, kar se kaže tudi na samem počutju. Pacientka opisuje svoje počutje kot precej klavrno. Prvih nekaj dni se počuti utrujena, brez energije, koncentracija upade. Največ »preglavic« pa pripisuje menstralnim krčem.

    Ko se menstruacija h koncu, se tudi njeno razpoloženje izboljša. Ponoči dobro spi in pridobiva vedno več energije. Poveča se tudi želja po gibanju. Koža na obrazu je z vsakim dnem lepša in brez mozoljev. Tudi na otip ni več mastna, kot v času PMS. Za njeno dobro počutje je odgovoren tudi estradiol, ker ga je z vsakim dnem več, najvišji vrh pa bo dosegel med ovulacijo. Njena koncentracija testosterona se v folikularni fazi ne spreminja bistveno, kar je tudi normalno.

    Nihanje hormonov med menstruacijo: 7. – 14. dan ciklusa: konec folikularne faze, in ovulacija.

    S tem, ko se raven estrogena povečuje, se povečajo tudi pozitivni občutki, ki jih doživimo že v prvem tednu. V tej fazi ciklusa smo bolj optimistične, bolj spretne, samozavestne in imamo ostrejši spomin. Visoka raven estrogena prav tako poskrbi tudi za večjo samozavest in privlačen videz. Koža postane gladka in napeta. To je čas za flirtanje, druženje, aktivno preživljanje prostega časa in manj primeren čas za sprejemanje nepremišljenih odločitev. Estrogen sproži tudi večji učinek endorfinov (hormoni, ki zmanjšujejo občutek bolečine) v možganih, kar pomeni, da nas v teh dneh bolečina manj prizadene kot v drugih tednih cikla.

    Drugi hormon, ki je ključen v drugem tednu ciklusa, je testosteron, saj se v zadnjem delu tedna zviša. Ko se to zgodi, nas nagiba k temu, da postanemo bolj impulzivne in drzne. Zviša se tudi libido. Ena od teorij pravi, da si narava želi, da bi poiskala najboljšega partnerja zase pred ovulacijo.

    V folikularni fazi se, po besedah fitnes inštruktorjev, ogljikovi hidrati hitreje porabljajo kot v preostalih dnevih v mesecu. V tem času lahko naredimo intenzivne treninge (anaerobni trening). Telo pospešeno izgoreva maščobe, še zlasti v drugi polovici folikularne faze, ko je raven estrogena najvišja.

    Ovulacija:

    Raven estrogena se kot rečeno v telesu še naprej povečuje in nato povzroči hiter porast luteinizirajočega hormona (LH). Ta dvig LH povzroči, da dominantni folikel poči in sprosti zrelo jajčece iz jajčnika v jajcevod. Ta proces se imenuje ovulacija.

    Ovulacija se običajno pojavi 12. – 16. dan ciklusa (povprečno okrog 14. dne). Dan ovulacije se razlikuje od cikla do cikla. Nekatere ženske ob ovulaciji občutijo ostro bolečino. Ženske se ravno med ovulacijo počutijo najbolj čutne in spogledljive.

    Prehrana:

    Naše telo v tem obdobju potrebuje vitamine skupine B, ki spodbujajo jajčece da se odcepi in nadaljuje pot preko jajcevoda do maternice. Za delitev celic je pomemben cink, prav tako pa tudi za tvorbo progesterona, ki pripravi žensko telo na morebitno nosečnost. Ne pozabimo pa tudi na vitamin C, ki ga najdemo v foliklu, prav tako pa igra vlogo pri tvorbi progesterona. Poleg vitaminov pa naše telo potrebuje esencialne maščobne kisline, kot so omega-3. Esencialne maščobe pripomorejo k odprtju folikla, da se jajčece lažje izloči, prav tako pa malo redčijo kri in s tem povečajo prekrvavitev vseh delov našega telesa.

    Seveda pa za vse faze še vedno velja, da bi ublažili nihanje hormonov med menstruacijo, uživamo raznovrstno prehrano. Ne pozabimo na sadje in zelenjavo. Pijmo veliko vode. V fazi ovulacije so vsi čuti okrepljeni zato si brez slabe vesti privoščimo kakšno gurmansko kosilo/večerjo (npr. ostrige, ki služijo kot odličen afrodiziak).

    Počutje pacientke:

    Naša pacientka se v času pred in med ovulacijo počuti odlično. »Imam veliko energije, veliko se tudi gibam. Moja koža postane gladka, napeta in brez mozoljev. Na mojem jedilniku se (proti koncu folikularne faze) najde vedno več sadja in zelenjave, potreba po sladkih prigrizkih je zmanjšana.«

    Koncentracija estrogena (estradiola) se vidno zvišuje in v času ovulacije doseže svoj vrh. Pozitivni učinki estradiola vplivajo na dobro počutje in zmanjšanje stresa. V kolikor ima ženska 28 dni dolge cikle, naj bi se ovulacija pojavila približno 14. dan.

    Nihanje spolnih hormonov do ovulacije lahko dokažemo na konkretnem primeru. Koncentracija estradiola v serumu se je od 2. dne ciklusa zvišala od začetnih 70 pmol/L na 966,7 pmol/L. Raven testosterona se pri ženski tekom ciklusa bistveno ne spreminja. Njegova raven je več ali manj konstantna, najvišji vrh doseže med ovulacijo. Do ovulacije se je serumska vrednost testosterona gibala med 0,4 in 0,5 nmol/L, najvišjo raven smo izmerili med ovulacijo (0,57 nmol/L). Vrednosti se za pacientkino starost nahajajo v intervalu referenčnih vrednosti. Progesteron pa ima v tem času obraten učinek. Njegova čas šele prihaja, najvišji vrh pa doseže v lutealni fazi oz. nekje 20. – 23. dan cikla. Glede na opravljene meritve lahko sklepamo, da se je ovulacija pojavila okrog 16. dne.

    Nihanje hormonov med menstruacijo: 15. – 22. dan cikla: Lutealna faza

    Prva polovica tretje faze ciklusa je t.i. »faza pred PMS«. Simptomi so kot krajša in manj intenzivna različica PMS (predmenstrualnega sindroma), ki lahko vključujejo razdražljivost, utrujenost, občutljive dojke, napihnjenost in depresijo. Pri obeh fazah (v fazi »pred PMS« in v fazi PMS) pride do upada estrogena, vendar se na srečo do druge polovice tretjega tedna estrogen spet dvigne in ustavi kakršnekoli nadležne simptome v fazi »pred PMS«, kar nam pomaga, da izenačimo svoje razpoloženje.

    V tej fazi, ki običajno traja osem dni, se raven progesteron zviša, raven estrogena in testosterona pa se v tednu zmanjšata za polovico. Ker ima progesteron nekakšen pomirjevalni učinek, veliko žensk poroča, da se v tem času počutijo umirjene in »počasne«. Poleg tega pa v tem obdobju ženske trdno in globoko spimo in smo veliko bolj sproščene zaradi učinka progesterona. Progesteron povzroči dodatno okrepitev obloge maternice kot priprave na oplojeno jajčece. Medtem se začne prazni folikel v jajčniku krčiti.

    V tem času ženske izgledamo bolj polne, celo pridobimo kakšen kilogram, še posebej okoli trebuha. Telo namreč skladišči vodo, da ne bi v času menstruacije dehidrirali. Velikokrat se počutimo brez energije in ker progesteron deluje pomirjevalno lahko v tem času celo prenehamo s kakšno rekreativno vadbo.

    Telesna vadba med 15. in 28. dnevom ciklusa:

    Znanstveniki so ugotovili, da se ženske v različnih fazah vadbe in v različnih menstrualnih ciklih obnašajo različno. Odkrili so, da ko so ženske v lutealni fazi, je telesna temperatura višja, pri tem pa so imele konstantno povečan srčni utrip za približno 10 utripov/minuto.

    Zaradi visoke vrednosti progesterona je spremenjena termoregulacija telesa. Prav tako hormon spodbuja dihanje, že pri manjših naporih. Zato se priporoča v tem času trenirati z manjšo intenzivnostjo, vendar v daljših časovnih obdobjih, da pospešujemo kurjenje maščob.

    Zaradi višje temperature telesa je povečanje potenje in počasnejše ohlajanje telesa. Zaradi tega je potrebno zagotoviti zadostni vnos vode in elektrolitov. V tem času naj bi bilo na jedilniku tudi več zdravih maščob (losos, oreščki, avokado) in manj ogljikovih hidratov.

    Prehrana v lutealni fazi:

    V lutealni fazi je čas, da uživamo hrano, ki spodbuja rast celic. Beta karoten igra vlogo pri pravilnem hormonskem ravnotežju in preprečuje spontani splav. Betakaroten se nahaja predvsem v oranžni in temno zeleni hrani. Na našem jedilniku naj bo čim več hokaido buč, korenja, špinače, brokolija, radiča, melon in breskev. Nekatere raziskave kažejo, da tudi ananas, ki poleg betakarotenov vsebuje encim bromelin, (ki ima sicer pomembno vlogo pri presnovi beljakovin) lahko pomaga pri ugnezditvi jajčeca v maternično sluznico. Ne pozabite hrani, ki vsebuje betakarotene dodati tudi maščobo, saj je nujno potrebna za presnovo le tega v telesu.

    V lutealni fazi se običajno prebava upočasni, saj je progesteron na višku, hkrati pa telo zadržuje vodo. V tem času je pomembno tudi, da uživamo veliko vlaknin (rjavi riž, ječmen, zelenjava).

    Počutje pacientke:

    Po ovulaciji in začetku lutealne faze pričakujemo prva nihanja pri samem razpoloženju. Večina žensk se spopada s PMS-om. Ker se serumska raven progesterona povečuje ima veliko žensk težave z napihnjenostjo, saj le-ta vpliva na raven sladkorja v krvi. Nihanje hormonov med menstruacijo pa zagotovi podkrepi tudi padec estradiola in testosterona.

    Pacientka v tej fazi zaenkrat še ne čuti posebnosti. Nekaj težav ima z napihnjenostjo, zato poskuša v tem času jesti čim bolj raznoliko prehrano. Bolj, ko se bliža menstruacija, večja je tudi potreba po sladkih prigrizkih. Koža je na otip bolj mastna in aknasta.

    Koncentracijo estradiola smo 21. dan cikla izmerili 134,9 pmol/L. Vrednost se je začela povečevati vse do 25. dne – vrednost 419,8 pmol/L. Tu se lepo opazi drugi vrh estradiola, ki je za polovico manjši od prvega (iz časa ovulacije).

    Tudi koncentracija testosterona ima podobna nihanja. Drugi vrh testosteron doseže na isti dan kot estradiol. Iz serumske koncentracije 0,57 nmol/L, se je vrednost znižala na 0,34 nmol/L.

    Najvišjo koncentracijo progesterona pa smo izmerili ravno v času, ko progesteron in estradiola dosežeta svoj drugi vrh. Vrednost je 39,7 nmol/L (v času ovulacije 0,45 nmol/L).

    Nihanje hormonov med menstruacijo: 23. – 28. Dan: Lutealna faza in PMS.

    Ko se prazni folikel krči, se ravni estrogena in progesterona znižata, če jajčece ni oplojeno. Brez visokih ravni hormonov, ki so vzdrževali v maternici nastalo debelo oblogo, obloga začne razpadati in telo jo začne odstranjevati. To je začetek menstruacije in začetek novega menstrualnega cikla.

    V času predmenstrualnega tedna večina žensk trpi zaradi simptomov, ki jih sproži PMS (razdražljivost, bolečine v mišicah, nespečnost, glavobol, utrujenost, nihanje razpoloženja, prsi nabreknejo, itd.). Simptomi so lahko pogostejši zaradi stresa, zdravil, prehrane, itd. V tem času pa se vrne tudi libido, čeprav tehnično to ni posledica hormonov. Raziskovalci verjamejo, da je zato, ker živčni končiči v spodnjem delu postanejo bolj občutljivi, ko se telo pripravi na menstruacijo.

    V tem obdobju je intuicija najmočnejša, kljub temu, da nismo povsem v svojem elementu. Raven hormonov, ki poskrbijo za dobro počutje, je najnižja zato je tudi notranji glas lažje slišati in pomembnih zadev ne olepšujemo. Zaradi ciklusa potrebujemo več energije, poveča pa se tudi apetit, saj progesteron vpliva na raven sladkorja v krvi (tako se poveča apetit predvsem po sladkorju in ogljikovih hidratih). V tem času je najbolj pomembno sproščanje, razvajanje in umiritev.

    Prehrana:

    V času menstruacije ženske s krvjo izgubljamo tudi železo. Pomanjkanje železa se najpogosteje pokaže v utrujenosti in slabših kognitivnih sposobnostih. Železo namreč prenaša kisik po telesu in če tega primanjkuje je naše počutje slabše. Potrebno je jesti veliko rdeče in zelene hrane, rdeče meso, mastne ribe in seveda tudi zeleno zelenjavo; ohrovt, špinača, zelje, ki poleg železa vsebujejo tudi vitamin C, ki pomaga pri absorpciji železa v telesu ter različne vitamine in druge spojine, ki v našem telesu delujejo protivnetno.

    Počutje pacientke:

    Po 25. dnevu cikla se pacientka spopada s simptomi PMS; utrujenostjo, glavobolom in pomanjkanjem energije. Koža je zelo mastna. Potreba po sladkarijah se le še povečuje. Skrajšano – stanje prejšnjega tedna se samo še stopnjuje vse do začetka novega cikla – menstruacije. Pacientka še posebej opaža, da zvečer zelo hitro zaspi in potrebuje več spanja kot običajno. To lahko sklepamo iz visokih vrednosti progesterona, saj na ženske deluje izredno pomirjujoče. Predvsem 28. dan je še posebej naporen, vrednost vseh treh hormonov počasi upada vse do pričetka menstruacije.

    V primeru, da pride do oploditve

    Če je bilo jajčece oplojeno, se lahko uspešno vgnezdi v oblogo maternice. To se običajno zgodi približno en teden po oploditvi.

    Takoj, ko se oplojeno jajčece vgnezdi, telo začne proizvajati nosečnostni hormon, t.i. humani horionski gonadotropin (hCG), ki bo vzdrževal prazni folikel aktiven. Še naprej proizvaja hormona estrogen in progesteron, da prepreči, da bi maternica izgubljala oblogo, vse dokler posteljica (ki vsebuje vse hranilne snovi, ki jih zarodek potrebuje) ni dovolj zrela, da vzdržuje nosečnost.

    Zaključek

    Hormoni so snovi, ki jih izločajo določene žleze, izločajo se neposredno v kri in delujejo na tarčne organe. Premalo se zavedamo, da imajo ogromen vpliv na naše zdravje in dobro počutje. Nihanje hormonov med menstruacijo je normalno. Se pa koncentracija spreminja v odvisnosti od tudi od spola, starosti, prehrane, stresnih dogodkov, športne aktivnosti, itd. Da bodo naši hormoni v ravnovesju moramo v prvi vrsti poskrbeti za preventivo. Največ lahko storimo že sami z zdravim načinom življenja.

    Če se soočate z nihanjem hormonov med menstruacijo in morda trpite za hormonskim neravnovesjem, nas povprašajte po testiranju oz. se posvetujte z vašim osebnim zdravnikom/ginekologom.

    Avtor: Petra Okoren, dipl. inž. lab. biomed.

    Viri:

     

    Vas nihanje hormonov med menstruacijo zanima še bolj podrobno? Potem preberite še: