fbpx

Sprejemamo le naročene paciente. Prosimo, da se pred obiskom naročite na naši spletni strani. Hvala
  • Pokličite nas: 059-162-018
  • Kje smo: Erbežnikova 2, 1000 Ljubljana
  • Pon-pet: 7:00 - 15:30

Folna kislina

    Folna kislina je nujna za vsako telesno funkcijo, ki zahteva deljenje celic. Še zlasti pomembna je pri razvoju zarodka; pomaga namreč pri tvorbi ključnih spojin za delovanje možganov in živčnega sistema. Pa vendar je kar devet od desetih odraslih zaužije premalo.

    Folna kislina in B12 sta vitamina, ki jih telo ne zmore samo proizvajati in jih je vnesti v telo s hrano. Ti so potrebni za normalno tvorbo rdečih krvnih celic (eritrocitov), ​​popravila tkiv in celic ter sintezo DNK, genetskega materiala v celicah.

    Kaj je folna kislina?

    Folna kislina je v vodi topen vitamin iz skupine B z oznako B9, imenovan tudi flacin ali folat. Folno kislino so odkrili v štiridesetih letih prejšnjega stoletja, ko so jo ekstrahirali iz špinače. Telo je ne more dolgo skladiščiti, zato je treba zaloge obnavljati vsak dan. S kuhanjem in celo z dolgim shranjevanjem lahko uničimo tudi do polovico folne kisline v živilih, zato lahko prav s prehranskimi dopolnili najbolje zagotovimo, da bo telo oskrbljeno s primernimi količinami.

    Pogosto se uporabljata dve imeni, folna kislina in folat. Pri folni kislini gre za oksidirano obliko molekule, ki se sicer v naravi ne nahaja, lahko pa jo pridobimo kemijsko (prehranski dodatki). Prednost folne kisline je, da jo organizem lažje vsrka in prebavi izkoristi kot folate.

    Folati so naravne vitaminske snovi oz. derivati, ki se nahajajo v hrani. Folati so topni v vodi. V telesu sodelujejo pri nastanku snovi, ki v telesu sodelujejo v mnogih funkcijah, to so aminokisline, karnitin, kreatin, maščobe in hormoni. Folati so udeleženi predvsem pri nastajanju novih celic in pri procesu celične delitve.

    Absorbcija folne kisline

    V črevesju se različne oblike folata razgradijo z encimi in se v kri absorbirajo v tankem črevesu. Posebno dobro se folati absorbirajo v telo, če se v živilu nahajajo v vezani obliki, npr. iz mleka, saj so vezani v beljakovinske komplekse, ki se nespremenjeni absorbirajo v zadnjem delu tankega črevesa po drugačni poti, kot nevezani folati. Pri zdravih ljudeh se v telo absorbira približno 85 % čiste folne kisline (iz obogatenih živil ali prehranskih dodatkov), absorbcija folata iz neobogatenih živil pa je približno 50 %. Biološka razpoložljivost folata je pri različnih živilih različna. Iz jajčnega rumenjaka se absorbira približno 72 % folata, iz jeter 56 %, iz pomarančnega soka 21 %, manj pa iz zelenjave (3 – 6 %) in kvasa (manj kot 1 %). V telesu se folati shranjujejo večinoma v jetrih, v drugih tkivih pa v manjši meri.

    Kako deluje folna kislina?

    Folno kislino telo uporabi tisočkrat na dan, da tvori krvne celice, celi rane, gradi mišice – in še pri vseh drugih procesih, ki zahtevajo delitev celic. je življenjsko pomembna za tvorbo DNK in RNK in zagotavlja, da se celice normalno razmnožijo.

    • PREPREČEVALNI UČINKI: zadostne količine folne kisline v telesu ob spočetju in v prvih treh mesecih nosečnosti bistveno zmanjšajo tveganje za pojav prirojenih nepravilnosti pri zarodku, še zlasti spine bifide in zajčje ustnice. Zato bi morale folno kislino jemati ženske, ki nameravajo zanositi, in jemanje nadaljevati tudi v nosečnosti. Domnevajo, da vitamin B9 uravnava raven izločanja homocisteina v telesu in tudi način, kako ga telo izrablja. Homocistein je spojina, podobna aminokislini, ki lahko v prevelikih količinah poškoduje notranje stene krvnih žil, tako da postanejo občutljivejše za nabiranje oblog. Zato je folna kislina pomembno orožje v boju proti srčnim boleznim. Mogoče je tudi, da preprečuje več vrst raka, denimo pljučnega, raka materničnega vratu, debelega črevesa in danke.
    • DODATNI ZDRAVILNI UČINKI: bolnikom z depresijo pogosto primanjkuje folne kisline. Dodatno uživanje vitamina B9 lahko depresijo ublaži, saj s tem zmanjšamo visoke ravni homocisteina, za katerega menijo, da bolezen poslabša. Študije so dokazale tudi, da jemanje folne kisline pri ljudeh z nizko ravnijo tega vitamina izboljša učinkovitost antidepresivov. Dodajanje folne kisline je zelo koristno tudi pri zdravljenju protina in sindroma razdražljivega črevesja. Domnevajo, da so visoke ravni homocisteina tudi dejavnik pri razvoju osteoporoze, zato folna kislina morda celo pomaga ohranjati čvrstost kosti.

     

    Posledice pomanjkanja folne kisline

    Posledice pomanjkanja folne kisline so v redkih primerih lahko huda oblika anemije (megaloblastna anemija), boleč in pordel jezik, kronična driska in upočasnjena rast (pri otrocih).

    Pri alkoholikih in bolnikih, ki jemljejo nekatera zdravila (proti raku ali epilepsiji), oziroma bolnikih z boleznimi prebavil (Crohnova bolezen, celiakija, črevesno vnetje), zaradi katerih iz hrane ne morejo vsrkati zadostnih količin hrane, se lahko pojavi izjemno hudo pomanjkanje.

    Precej pogostejši pojav pa je, da so ravni folne kisline samo nekoliko prenizke, kar ne povzroča nobenih simptomov, ampak le poveča tveganje za pojav srčnih bolezni in prirojene nepravilnosti pri novorojenčkih.

    Previsoki odmerki folne kisline

    Izredno veliki odmerki ne prinašajo dodatnih koristi in so lahko nevarni, še zlasti za bolnike z rakom hormonskega izvora (npr. rak dojke ali prostate). Previsoki odmerki lahko pri epileptikih povzročijo napad.

    Kdaj je primerno testiranje folne kisline?

    Testiranje folne kisline je smiselno opraviti, če ima oseba znake in simptome pomanjkanja, kot so:

    • driska
    • omotica
    • utrujenost, mišična oslabelost,
    • izguba apetita,
    • bleda koža,
    • hitro bitje srca, nepravilno bitje srca,
    • zasoplost,
    • mravljinčenje, otrplost,
    • zmedenost in pozabljivost,
    • paranoja.

     

    Viri folne kisline

    Izvrsten vir folne kisline so zelena zelenjava, fižol, polnozrnata žita, jetra, pšenični kalčki, pomarančni sok. Folati so občutljivi na svetlobo in toploto. Izgube ob pripravi hrane znašajo približno 35 %.

    V kolikor jemljete prehranska dopolnila s folno kislino poskrbite, da bo le-to vsebovalo tudi vitamin B12 (prevelike količine enega od obeh hranil lahko prikrijejo pomanjkanje drugega).

    Zanimivost

    Da bi v telo vnesli 200 µg folne kisline, kolikor jo priporočajo za ohranitev zdravja, bi morali pojesti dvanajst špargljev na dan.

    Avtor: Petra Okoren, dipl.inž.lab.biomed.

     

    Viri:

     

    Vas folna kislina zanima še bolj podrobno? Potem preverite še: